Sunday, March 25, 2007

TA`ARUF, TADABBUR dan TAQARRUB semasa musafir…

Kesempatan menyertai program lawatan sambil belajar ke negeri Terengganu & Kelantan anjuran para pelajar kursus SBU342:Institusi Pembangunan Islam baru-baru ini cukup besar ertinya. Selain dapat menimba ilmu berhubung aspek pembangunan berdasarkan pelbagai pendekatan Islam, program lawatan ini juga memberi peluang kepada kami untuk menghayati konsep ta`aruf, tadabbur dan taqarrub semasa musafir.

Secara mudah, ta`aruf bermaksud saling kenal-mengenal antara satu sama lain, tadabbur pula bermaksud memikir serta menghayati ciptaan alam dan taqarrub membawa maksud mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.

Ta`aruf berlangsung sepanjang program berjalan, sama ada ta`aruf di kalangan sesama ahli rombongan mahupun ta`aruf dengan pihak tuan rumah yang menjadi destinasi lawatan kami. Aktiviti teka-teki dan soal jawab agama di sepanjang perjalanan membantu proses kenal-mengenal, menyerlahkan karakter sebenar dan merapatkan ukhuwwah di antara kami. Layanan “hadhari” yang diberikan oleh pihak tuan rumah juga memudahkan komunikasi kedua-dua belah pihak. Tadabbur pula melibatkan interaksi secara tidak langsung dengan alam sekitar. Pemandangan yang sejuk mata memandang dan cuaca yang baik sepanjang program lawatan kami membuktikan keagungan, kebesaran dan kekuasaan Yang Maha Esa. Taqarrub pula membuatkan kami berasa sentiasa dekat dengan Allah s.w.t. Hanya dengan izin, rahman dan rahim-Nya, program lawatan ini menjadi kenyataan, berjalan lancar, mencapai matlamat serta selamat pergi dan kembali.

Secara sedar atau tidak, ketiga-tiga konsep ini sebenarnya saling melengkapi antara satu sama lain. Jika ta`aruf melibatkan hubungan sesama manusia, tadabbur lebih kepada hubungan dengan alam, manakala taqarrub pula menekankan hubungan manusia dengan Allah s.w.t. Melalui ta`aruf dan tadabbur ini juga akhirnya membawa kepada taqarrub ila Allah. Kepelbagaian ragam manusia dan keindahan alam ciptaan-Nya meningkatkan lagi ketaqwaan kepada Allah s.w.t.

Dia-lah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya), dan diturunkan-Nya air hujan dari langit, lalu dikeluarkan-Nya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa). (Surah al-Baqarah, 2:22)

Tidak lupa juga sekalung tahniah dan syabas diucapkan kepada pihak urusetia di atas kejayaan penganjuran program ini. Moga-moga semangat Islam yang tersemat dalam diri kalian tidak hanya sekadar semangat di kampus semata-mata. Terjemahkanlah ia ke dalam bentuk praktikal apabila memasuki alam pekerjaan kelak untuk manfaat ummah sejagat.

No comments: