Friday, November 17, 2006

ETIKA - sekadar kajian @ amalan?

Kajian tentang ETIKA...fokus dan prioriti saya buat masa ini. Ia mudah disebut tetapi sukar untuk direalisasikan. Banyak aspek perlu dilihat dan diambilkira bagi membuahkan suatu hasil kajian yang benar-benar dapat dimanfaatkan bersama.

Namun, apa yang lebih penting bagi saya adalah "pengkaji" itu perlu terlebih dahulu memahami, menghayati dan mengamalkan etika itu sendiri sebelum menjalankan kajian ke atas orang @ responden kajian. Itulah cabaran yang paling besar terutama bagi pengkaji Muslim, sebagaimana yang telah disebut dalam al-Quran;
"Amat besarlah kemurkaan di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu apa yang kamu tidak perbuat." (al-Saff, 61:3)

Oleh itu, para pengkaji etika Muslim perlu menjiwai etika yang telah digariskan dalam Islam. Niat yang ikhlas, amanah, bertanggungjawab, dedikasi, toleransi, bijaksana, sabar, menepati masa, bercakap benar dan bertaqwa merupakan antara etika yang perlu diberi keutamaan. Etika ini bukan sahaja cukup penting untuk diamalkan dalam menjalin hubungan sesama manusia, bahkan yang lebih utama adalah dalam hubungannya dengan Yang Maha Pencipta ALLAH S.W.T. Saya yakin, apabila etika ini telah berjaya dijiwai dan sebati dalam diri, insyaAllah ia akan terserlah dan lahir secara spontan dalam tingkah laku dan aktiviti seharian. Kajian tentang etika berjalan sebagaimana yang dirancang dan dalam masa yang sama etika turut dipraktikkan dalam kehidupan, dipermudahkan segala urusan oleh Allah serta mendapat ganjaran terbaik di sisiNya.

2 comments:

DR. ZAHRI HAMAT said...

Assalamualaikum wr. wb,

Terima kasih kerana mengingatkan hal itu. Jika ustazah dapat catat surah dan ayat al-Qur'an yang dirujuk, lagi cantik.

Wassalam

NOR `AZZAH KAMRI said...

syukran atas komen membina en.zahri :)